صندلی املش جایگاه مضاعفی نسبت به صندلی های دیگر دارد

بهشتی با بیان اینکه در زمان‌های گذشته افراد خاصی روی صندلی می‌نشستند که با نشستن روی صندلی به آن موقعیت و مکان می‌دادندو آن صندلی خودش به عنوان جایگاه شناخته می‌شد تصریح کرد : صندلی‌های زیادی نداریم که در مفهوم صندلی املش قرار بگیرند زیرا که این صندلی نسبت به صندلی های دیگر جایگاه مضاعفی دارد.

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این مطلب را در اختتامیه کارگاه آموزشی \"طراحی تجربه؛ ایده تا اجرا \" که توسط  عسل شاکری با همکاری ایکوم ایران در موزه ملی به مدت ۵ روز برگزار شدمطرح کرد . 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،وی گفت :از جمله مواردی که حافظ  در دیوان خود به آن اشاره کرده است آب رکن آباد است به نحوی که گردشگران خارجی زمانیکه به ایران می آیند خیلی علاقمند هستند حتما به شیراز رفته و آن را ببینند زیرا که حافظ به نحوی از آب رکن آباد سخن گفته که گویی همانند رود نیل است .
او افزود :اما وقتی گردشگران به شیراز می روند با باریکه آبی مواجه می شوند که حافظ چنان عظمتی به آن داده است .
بهشتی در ادامه با بیان اینکه اکثر مکان ها ناکجا هستند و واسطه های مختلفی برای بیان این جا و ناکجا ها وجود دارد تصریح کرد :  یکی از این واسطه ها صندلی است. 
او گفت :زمانیکه به گذشته بر می گردیم می بینیم که اغلب مردم روی زمین می نشستند و تنها افراد خاصی روی صندلی می نشستند این افراد بنا به موقعیتشان نا کجا را تبدیل به جا کرده اند که وسیله شان صندلی بوده است . 
بهشتی گفت :این به آن معنی است که  صندلی خودش جایگاه است و صندلی املش نسبت به صندلی های دیگر یک جایگاه مضاعف دارد .
او با اشاره به بیتی از مولانا :\"آب کم جو تشنگی آور به دست  تا بجوشد آب از بالا و پست\" افزود :در این کارگاه بسیاری از هنرمندان خود صندلی را نشان ندادند و تشنگی نسبت به صندلی را سوژه قرار داده اند دراین صورت این همان کاری است که حافظ با رکن آباد کرده و صندلی ما صندلی با عظمت تری خواهد شد .
بهشتی با اشاره به مفهوم زمان که نازلترین آن زمان تقویمی است تصریح کرد : یک اتفاق که در مورد زمان می افتد این است که ما نسبت به قصه زمان را پرسپکتیو می کنیم یعنی یک زمانهایی خیلی مهم هستند و برخی مهم نیستند. 
او تأکید کرد :ازاین رو زمانهایی که دارای قصه باشند مهم هستند و نسبت به اهمیتی که قصه دارد آن زمان اهمیت می یابد .
وی با بیان اینکه در طول حیاتمان مرگ را پایان می دانیم در حالی که مرگ آغاز یک تحول عمیق ومعنوی در مفهوم زمان است گفت: یعنی ما هر چیزی که می خواهیم به یک زمان بسیار دور پرتاب کنیم می گوییم که آن را توی گور می گذاریم و به  ابد می سپاریم . 
به گفته بهشتی ، صندلی املش پرتاب شده در یک چنین مفهومی از زمان است والبته ما صندلی های زیادی را که در یک چنین پرسپکتیوی از زمان بخواهند ابراز وجود کنند سراغ نداریم.
او  حسن این صندلی را در کوچک بودن آن دانست و افزود: این امر کمک می کند تا حجاب های ظاهری از پیرامونش کنار روند و ما به تزئینات ، ابعاد و ... توجه نکنیم و تنها وجه معنایی صندلی را مورد توجه قرار دهیم .
 صالح فرامرزی، مسئول برگزاری این کارگاه‌ آموزشی دیگر سخنران این مراسم گفت :کارگاه آموزشی \"طراحی تجربه،  ایده تا اجرا\"، در قالب طیف متنوعی از پروژه‌های عملی به بررسی و آموزش نمونه‌ها، روش‌ها و اجزای طراحی تجربه‌های مختلف پرداخت.
او هدف از برگزاری این  کارگاه را آموزش قصه‌گویی، انتخاب و استفاده از ابزار درست برای بیان قصه در فضاهای مختلف و دستیابی به درک صحیح از ارتباط و اتصال بخش‌های مختلف تحقیق، طراحی، اجرا، مدیریت و برنامه ریزی پروژه، در خلق تجربه‌ای تازه منسجم و ماندگار دانست .
فرامرزی این کارگاه آموزشی را  گام جدیدی دانست که می‌تواند دانش روز دنیا را در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های استاندارد و قابل اعتنا در ایران رواج دهد  و گفت : آموزش صحیح شیوه‌های نمایشگاهی در ایران می‌تواند تحول بزرگی در ساماندهی و تغییر موزه‌های امروز ایران به موزه‌های پویا و جذاب باشد.
وی با اشاره به ضعف نمایشی موزه‌های ایران اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مانند «طراحی تجربه،  ایده تا اجرا»  می‌تواند گامی نو و موثر در روند بهبود وضعیت فعلی نمایشگاه‌های موزه‌ای باشد .
این کارشناس موزه داری تحول موزه در ایران را نیازمند عزم بزرگی دانست و گفت: نخستین قدم در احیای موزه‌های ایران و تاسیس موزه‌های جدید دست یافتن به دانش کاربردی نوین است. 
سید احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم نیز در سخنانی تنوع شرکت کنندگان را که در حوزه های مختلف فعالیت دارند را خوب ارزیابی کرد که هر یک از منظر خود به صندلی املش نگاه کرده اند. 
او با بیان اینکه تمامی شرکت کنندگان در این کارگاه در حوزه های فرهنگی مختلف فعالیت می کنند تصریح کرد : همه افراد به مشکلات پیش روی این حوزه اشراف دارند و می دانند که این اتفاق فرهنگی مهم چگونه به این خوبی برگزار شد  .
وی برگزاری این کارگاه را در ادامه کارگاه های دیگر با همین موضوع که توسط پژوهشگاه و موزه های دیگر در سال های گذشته برگزار شد یک تجربه‌ خوب و مهم دانست .
اردشیر صالح‌پور، دبیر فرهنگی کمیته ایکوم ایران، نیز در ادامه به بررسی نحوه برگزاری این کارگاه پرداخت و فن‌بیان ایده پردازان را ضعیف ارز یابی کرد و گفت : به مجموعه این کارگاه نمره 19 می‌دهم.
وی توصیه کرد در کارگاه های بعدی از کارشناسان هنری در رشته های دیگر مانند بازیگران تئاتر ، طراح صحنه و ... بهره گرفته شود .
گفتنی است ، درکارگاه آموزشی \"طراحی تجربه؛ ایده تا اجرا\" که با حضور سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی  و گردشگری به کار خود پایان داد صندلی مفرغی املش توسط شرکت کنندگان به عنوان یک ایده برای برپایی نمایشگاه و یا موزه‌ای به کار گرفته شد .
شرکت‌کنندگان در این کارگاه تمرین کردند که ایده‌های برای نمایش یک شیی تاریخی را چگونه در موزه ها به اجرا بگذارند.
در این کارگاه ۶ طرح و ایده برای آشنایی مخاطبان کودک تا بزرگسال با صندلی مفرغی املش ارائه شد .

\n
\n

انتهای پیام/

کد خبر 1395051611